Data dodania:

2016-01-12

Opracował:

Zygmunt Tyska

Zobacz także:

Klejenie kadłuba jachtów laminatowych

Jachty

Co raz więcej pasjonatów żeglarstwa posiada jachty motorowe czy też żaglowe, niektórzy nawet konstruują swój jacht „od zera”, dlatego też chcielibyśmy przedstawić Państwu zastosowanie klejów PLEXUS wykorzystywanych w stoczniach jachtowych. Na morzu każdy żeglarz oczekuje łodzi na której może polegać – wytrzymałej i odpornej na trudne warunki. Dlatego też wiele firm produkujących łodzie i jachty skłania się do zastosowywania co raz to nowszych technologii do ich konstrukcji. Kleje PLEXUS idealnie wpasowały się w oczekiwania producentów.
Podobnie jak pojazdy drogowe jachty narażone są na dynamiczne uderzenia fal. Pojazdy są wyposażone w amortyzatory, które zmniejszają obciążenia konstrukcji i poprawiają komfort jazdy, w przypadku jachtów tę rolę spełniają kleje PLEXUS, które zastępują połączenia sztywne w konstrukcji jachtu. Poniższy wykres (Rysunek 1.) przedstawia amortyzujący udział kleju w konstrukcji kadłuba.

Rysunek 1: Amortyzujący udział kleju PLEXUS w konstrukcji kadłuba jachtu.
Krzywa „Rigid” - konstrukcja sztywna, laminowana.
Krzywa „Damped” - konstrukcja klejona klejem PLEXUS.


W przypadku obu konstrukcji pochłaniana jest ta sama ilość energii, jednak jacht klejony klejem PLEXUS podlega łagodniejszym obciążeniom, co korzystnie wpływa na komfort pływania, jak i zwiększa żywotność jachtu.
Kleje marki PLEXUS posiadają niezbędne certyfikaty okręgowych towarzystw klasyfikacyjnych.

Kleje PLEXUS w klejeniu jachtów

PLEXUS oferuje szeroką gamę klejów metakrylowych, lecz tylko część z nich jest odpowiednia do klejenia ze sobą podstawowych podzespołów wytrzymałościowych jachtów. Idealne do tych celów są te, które mają stosunkowo niski moduł sprężystości i umożliwiają uzyskanie dużej grubości spoiny. Najczęściej przy produkcji polskich jachtów wykorzystywany jest PLEXUS MA425. Jednak w przypadku większych jachtów parametry tego kleju mogą się okazać niewystarczające i należy dobrać inny klej marki PLEXUS.


Dla przeciętnego amatora żeglarstwa zastosowanie klejów marki PLEXUS do klejenia jachtu będzie niosło za sobą następujące korzyści:

  • Poprawę jakości pływania.
  • Zmniejszenie wielkości obciążeń prowadzące do zmniejszenia ilości i wielkości uszkodzeń.
  • Wzrost wytrzymałości zmęczeniowej.
  • Wydłużenie żywotności jachtu.

Przykład zastosowania kleju PLEXUS do klejenia kadłuba jachtu

W stoczni jachtowej GEMINI GROUP GDANSK budowano kadłub jachtu motorowego widocznego na zdjęciu (Rysunek 2.).

Rysunek 2: Jacht budowany w stoczni jachtowej GEMINI GROUP GDANSK


W jego kadłub o długości L=50' wklejono wkładkę denną o ciężarze 1200 kg (Rysunek 3.). Do jej wklejenia użyto kleju PLEXUS MA557 umożliwiającego nałożenie warstwy kleju o grubości 10-37 mm i czasie przydatności 80-90 minut.

Rysunek 3: Wklejanie wkładki dennej


Klej nanoszono przy użyciu toreb w kształcie stożka tak, aby po dociśnięciu wkładki do poszycia rozpłaszczyły się do założonej szerokości i grubości, do tego celu należało odpowiednio dobrać szerokość, długość oraz częstotliwość nakładanych wałków kleju (Rysunek 4.).

Rysunek 4: Nanoszenie kleju

Czynności związane z klejeniem tj. wymieszanie składników kleju, naniesienie go na klejone powierzchnie oraz ułożenie i dociśnięcie wkładki zajęło 75 minut, a połączenie pokładu z poszyciem burtowym trwało jeszcze krócej. Klejenie bardzo skraca czas łączenia podzespołów jachtu, umożliwia łączenie elementów do których nie ma dostępu, których połączenie za pomocą laminowania byłoby niemożliwe. Chcąc produkować jachty na większą skalę możliwa byłaby mechanizacja podawania kleju, co znacznie usprawniłoby cały proces produkcji jachtu.

Bezpieczna praca przy klejeniu klejami marki PLEXUS

W trakcie wykonywania każdej pracy niezwykle istotne jest postępowanie zgodnie z zasadami bhp. Kleje PLEXUS umożliwiają pracę w bezpiecznych warunkach - wydzielają minimalne ilości szkodliwych dla ludzi oparów. Przy prawidłowej organizacji pracy nie są przekroczone najwyższe dopuszczalne stężenia (NDS) i praca w takich warunkach nie zagraża zdrowiu i życiu pracowników.
W stoczni jachtowej GEMINI GROUP GDANSK wykorzystano aż 170 kg kleju, a warunki pracy były bardzo dobre, stężenia oparów kleju były dużo niższe niż dopuszczalne normy.

Korzyści zastosowania klejów PLEXUS

  • Przygotowanie do klejenia nie wymaga szczególnych zabiegów.
  • Obniżają się koszty produkcji.
  • Klejenie znacznie skraca czas łączenia podzespołów.
  • Połączenia są silne i trwałe.
  • Umożliwia uproszczenia konstrukcji.
  • Poprawa warunków bhp pracy robotników.

Ciekawostka

Znany jest przypadek z nieistniejącej już stoczni VACE z Gdańska, gdzie jacht w czasie użytkowania wszedł na mieliznę i jego kadłub uległ poważnemu uszkodzeniu lecz spoina, która łączyła podwodną część kadłuba wykonanego ze stali nierdzewnej z górną częścią kadłuba z laminatu nie uległa uszkodzeniu. Do wykonania tego połączenia wykorzystano klej PLEXUS MA550, który jak się okazało jest niezwykle wytrzymały i bardzo dobrze sprawdza się w łączeniu stali nierdzewnej z laminatem.